Reisebrev fra Christian i FN

Stortingsrepresentant Christian Tynning Bjørnø deltar i Stortingets delegasjon til FN i New York. Delegasjonen fra Stortinget består av seks stortingsrepresentanter fra ulike partier. Her kan du lese noen av Christians tanker fra oppholdet i New York.

Christian Tynning Bjørnø i FN
Vi er nå godt over halvveis i vårt 4 uker lange opphold i New York. Det er spennende å se på nært hold hvordan FN jobber for å sikre fred og grunnleggende menneskerettigheter i verden. Til nå har vi brukt mye tid på å få et innblikk i arbeidet som gjøres for kvinner, likestilling og barn. Vi har også fulgt debatter i sikkerhetsrådet om blant annet midt-østen.

Noe av det som har gjort mest inntrykk til nå var å være i Sikkerhetsrådet og høre en kvinne fra Sør-Sudan som rapporterte ufiltrert og direkte om situasjonen for mange kvinner i hennes land. Hun fortalte om en kvinne som hadde sagt «På gode dager, når jeg skal ut å finne mat til familien, skjer det ingenting. På dårlige dager blir jeg voldtatt». Det er den uholdbare hverdagen altfor mange kvinner i verden lever i.

Norge er et lite land i verden, men vi er et ganske stort land i FN. Vi bidrar betydelig med både engasjement og penger til mange deler av FNs virkeområder. Vi anerkjennes for arbeidet vi har gjort for å sikre en god mødrehelse, gi verdens fattige barn vaksiner og engasjement for å gi unge rett til utdanning.

Hver dag er det 18.000 barn som av årsaker som kan forhindres. Og hvert år er det 300.000 kvinner som dør pga. komplikasjoner rundt graviditet og fødsel. De aller flest kommer fra fattige land. Det er ikke alltid så mye som skal til for å redde flere liv. Et såpestykke, en kondom, rent medisinsk utstyr, et nålestikk i armen og rent drikkevann kan gjøre hele forskjellen. Men noen må sørge for at det er på plass. Og det er oss. Alle må vi ta et ansvar.

Foruten den viktige arbeidet som vi følger i FN er det også interessant å være i USA i innspurten av presidentvalgkampen. Det er overraskende lite valgkampaktivitet på gata i New York. Det handler nok om at New York ikke er en vippestat og at det er en stor majoritet her som støtter Hillary Clinton. Et av få synlige tegn på at noe er på gang er at det er forsterka vakthold på utsiden til den gullglinsende skyskraperen «Trump Tower», som også er hjemmet til Donald Trump. Men folk vi snakker med på gata er veldig opptatt av valget. Mange rister på hodet over hvordan denne kampanjen har utviklet seg. Jeg opplever at mange i New York er flaue over å bo i et land der Trump er en av 2 presidentkandidater.

Det er veldig spennende å få være her. Men jeg gleder meg også til å komme hjem. Borte bra, men hjemme best.

Hilsen Christian