Kraftuttalelse

Uttalelse fra stiftelsesårsmøte i Telemark Arbeiderparti ang kraft:

Vannkraften har gitt Norge et nærmest utslippsfritt og svært fleksibelt kraftsystem som gir oss et stort fortrinn på vei mot fremtidens null- utslippssamfunn. Vannkraften vil også i fremtiden være ryggraden i det norske kraftsystemet og gi oss en enestående mulighet til trygg og rimelig tilgang på energi for industri og husholdningene, dels fordi vannkraftens fleksibilitet muliggjøre innfasing av store mengder ny kraft fra uregulerbare fornybarkilder som vind og sol.

Telemark Arbeiderparti mener storsamfunnet har ansvar for at det bygges ut nok fornybar kraft til innbyggere og næringsliv i Norge. Målet er å skape arbeidsplasser, utvikle hele landet, skape et samfunn med små forskjeller og like muligheter og sikre god sameksistens.

Arbeiderpartiet skal føre en politikk som sørger for så lave priser at det gir trygghet og forutsigbarhet for innbyggere og næringslivet. Veien til lave priser går gjennom rik tilgang på rimelig kraft og et effektivt kraftmarked. Mer ren kraft og bedre nett er to av de viktigste forutsetningene for å få til dette. Samtidig må vi bruke energi mer effektivt. Fordi produksjon av energi også belaster miljøet, er det beste miljøvalget å redusere forbruket.

En viktig forutsetting for Arbeiderpartiets politikk må være at fellesskapet skal ha kontroll over energiressursene. Det skal være offentlig eierskap og kontroll over fellesskapets ressurser og fellesskapet skal også ha sin rettferdige andel av overskuddet.

Det må sikres nok og rimelig kraft til å utvikle Norge som industrinasjon. Kraftoverskudd må sikre tilgang til kraft i hele landet og vi må jobbe for å sikre at energiprisene gir Norge en konkurransefordel i et internasjonalt marked. Det er avgjørende for å beholde konkurransekraft og samtidig opprettholde gode lønnsbetingelser for ansatte.

En industriell tilnærming til kraftpolitikken innebærer også å se energipolitikken i sammenheng med andre politikkfelt. Her er særlig politikkutvikling på europeisk nivå som CO2-kompensasjon, karbontoll og andre mekanismer som sikrer Norges markedsadgang til Europa avgjørende hensyn.

Politikken må være i solidaritet med fremtidige generasjoner og naturens egenverdi. En av vår tids store oppgaver er å løse klima- og naturkrisen, til fordel for både nålevende og fremtidige generasjoner. Det prinsippet må også ligge til grunn for vår energipolitikk.

Vi må videreutvikle jobb- og verdiskaping fra petroleumsindustrien, og bidra til at denne blir en motor for utvikling av nye næringer som havvindturbinder og CCS. Petroleumssektoren må innfri Stortingets anmodning om klimakutt, det tilsier først og fremst elektrifisering.

Det må legges til rette for at innbyggere, næringsliv og offentlig forvaltning både kan spare energi og gå over til grønnere former for energi.  Produsere energi lokalt, bruke mindre og mer effektivt. Rådgivning, kampanjer, tilskuddsordninger og sertifiseringsordninger kan bidra til dette, eventuelt også ordninger knyttet til skatter og avgifter (det være seg mva. på varer som bidrar til et grønt skifte, og el-avgift/ nettleie-tiltak som stimulerer til strømsparing)

Norge produserer om lag 155 TWh elektrisk kraft i et normalår, og har de siste årene hatt et forbruk opp mot nesten 140 TWh, noe som gir et kraftoverskudd på rundt 15 TWh. Enkelte analyser peker på at Norge kan ha et kraftunderskudd allerede i 2026. Etterspørselen etter elektrisk kraft vil fortsette å øke av flere grunner. Samtidig er Norges evne til å nå klimamålene avgjørende for å sikre arbeidsplasser, styrke konkurransekraften i eksisterende industri og legge grunnlaget for nye industrielle muligheter.

Strømnettet er det sentrale og avgjørende bindeleddet mellom produksjon og forbruk av strøm. Klima- og energiomstilling, elektrifisering, innfasing av ny teknologi og nye industrielle satsinger øker presset på kapasitet og utvikling av strømnettet. Her er det store regionale forskjeller i kapasitet. I tillegg vil det kreve tilrettelegging for ny energiinfrastruktur for å realisere satsinger som havvind, hydrogen og elektrisk mobilitet.

Det haster derfor med å utløse ny produksjon av elektrisk kraft og økning av nettkapasiteten i Norge. God lokal forankring må ligge til grunn, der lokalsamfunnets interesser innen etablering og videreutvikling av arbeidsplasser, inntekter og ivaretakelse av naturverdier vektes inn.

Kommunene i vår region og landet for øvrig står overfor en stor vekst i behovet for elektrisk energi.

Med bakgrunn i rådende energisituasjon i Norge og politiske føringer om at kommuner i Sør-Norge bør bidra til fornyet kraftproduksjon, bør alle kommunene gjennomføre en kunnskapsinnhenting om potensialet for ny, fornybar kraftproduksjon i egen kommune.

Fornybar energi som vindkraft, vannkraft, solenergi, geotermisk energi, bioenergi og havenergi vil alle berøre naturen på ulike vis. Det viktigste er å innhente tilstrekkelig kunnskap, slik at kommunene kan ta framtidige beslutninger som er kunnskapsbaserte, og som vurderer alle interesser i en helhet.

Kommunene har ulike forutsetninger, men alle har et felles ansvar.

Telemark Arbeiderparti mener:

At produksjon av fornybar energi må økes betydelig slik at fornybar energi forblir et konkurransefortrinn for norsk industri og bidra til positiv samfunnsutvikling

At staten må ta et ansvar for å få på plass infrastruktur der den trengs, og når den trengs, herunder at kapasiteten i strømnettet forsterkes i hele landet, og at konsesjonsbehandlingstiden kortes ned.

Det må gis insentiver til investeringer i eksisterende vannkraftanlegg for å stimulere til økt produksjon.

Ha en storstilt satsing på havvind gjennom en ambisiøs, bærekraftig nasjonal strategi og en satsning på norsk leverandørindustri.

At ilandføring av havvindkraft i Grenland kan være et viktig bidrag til etablering av verdens første klimapositive industriregion. Med bedre utbygd nett vil ilandføring i Grenland være gunstig for kraftforsyning til hele fylket og Østlandet ellers.

At lokalt selvstyre skal vektlegges i prosesser vedrørende vindkraftutbygging og annen kraftutbygging. Kommuner som disponerer sin natur til kraftproduksjon skal få økonomisk kompensasjon i tråd med konsesjonslovgivningen for vannkraft som sikrer kommunene tilgang på konsesjonskraft og konsesjonsinntekter

Fortsatt avlasta husholdningene for høye strømpriser gjennom strømstøtteordningen som bidrar til noe reduserte kostnader

At husholdninger og næringsliv må kunne sikre seg mot svingninger i markedet gjennom å sikre bedre og mer forutsigbare fastprisavtaler

Enova må styrkes økonomisk og ha et utvidet mandat til og støtte både større og mindre investeringer innenfor energieffektivisering, også ved at boligeiere kan gjøre egeninnsats. Enova må løpende støtte investeringer både for næringsliv, husholdninger og borettslag.

Det er nødvendig med en kritisk gjennomgang av de samfunnsmessige konsekvensene av utenlandsforbindelsene og treffe nødvendige tiltak for å unngå for stor prisutjevning med Europa.

Elektrifisering av sokkelen må ikke forstyrrer kraftbalansen og går på bekostning av behovet for fornybar kraft til ny- og eksisterende industri på fastlandet. Så langt det er mulig skal elektrifiseringen skje med havvind eller annen fornybar strøm produsert på sokkelen

At det er like konkurransevilkår for næringslivet i hele Norge – dette inkluderer kraftpriser og kraft-tilgang.

At det utarbeides en oversikt over planlagte store industrielle brukere av strøm i hele Telemark med forslag til leveringsprioritering legges frem for drøfting i fylkespartiet.