Gry Fuglestveit sitt innlegg til landsmøtet

Forskjeller i politikken

Landsmøte, dirigenter.

Jeg er spent på høstens valg, på om innbyggerne i vårt land er opptatt av verdier som Arbeiderpartiet har hegnet om, i alle år. Dele og fordele våre felles goder.

Jeg er spendt på om innbyggerne i vårt land har opplevd det, som min yngste datter i rullestol erfarer med denne blå blåregjeringa, at man tar bort rettigheter for de svakeste gruppene, en etter en.

Og kjære landsmøte, ikke minst er jeg spent på om jeg får fornyet tillit som ordfører.

Jeg er nemlig ordfører på Notodden og blir overrasket over at jeg stadig møter mennesker som ber meg fortelle om forskjellene på de politiske partiene.

Da sier jeg som Karpe:

La meg ta deg med til byen min.

Der starter manges møte med Notodden på togstasjonen. Der vi i Arbeiderpartiet er garantisten for en statlig styrt tog-politikk, opplever vi nå blå og gule politikere som gradvis privatiserer del for del, bit for bit.

DET er forskjeller i politikken det.

Om vi går lengre opp i byen, så kommer vi til det viktige Notodden sykehus. Et sykehus som gradvis får tappet sine midler på grunn av fritt behandlingsvalg eller fordi de ikke behandler de dyreste diagnosene. Ifjor betalte altså sykehuset Telemark 50 millioner til regjeringens prestisjeprosjekt, som vi kunne håndtert fint på våre egne sykehus.

DET er forskjeller i politikken det.

Bak Notodden sykehus ligger det store flotte områder som eies av statsskog. Områder som regjeringen vil selge. De vil gradvis bidra til å svekke fellesskapets helt egne skog, mot at private grunneiere får enda mer gods og gull. Skog, fjell og fiskevann skal være tilgjengelig for alle.

Kjære kamerater, det er jammen meg forskjeller i politikken det.

Vi skal være stolte av forskjellene i politikken, og ikke kun arbeide etter forlik og konsensus. Vi er et stortingsparti, men når vi faktisk ikke styrer - så må vi få spare ifra oss, istedet for å gjøre blå politikk litt mer rød.

Kjære hele Arbeiderpartiet.

Vi er garantisten for det norske offentlige helsesystemet, den gode og gratis offentlige skole og retten for oss alle til å eie skog og mark i fellesskap.

Det er i fellesskapet vi vinner valg, og jeg gleder meg til å vinne sammen med dere.

Gry Fuglestveit, ordfører Notodden