Vedtekter
Telemark Arbeiderpartis vedtekter - vedtatt på stiftelsesårsmøte 18. november 2023
§ 1 Formål
Telemark Arbeiderparti arbeider for Arbeiderpartiet etter de retningslinjer som partiet har lagt fram i programmer, vedtekter og vedtak.
Fylkespartiet skal i samarbeid med Sentralstyret og de tilsluttede kommunepartier, lede og samordne partiets politiske virksomhet og organisasjonsarbeid i fylket. Fylkespartiet har et overordnet ansvar for arbeidet i kvinnenettverket i eget fylke. Samarbeid med AUF er en viktig del av fylkespartiets arbeid.
§ 2 Årsmøtet
- Årsmøtet er partiets høyeste myndighet. Årsmøtet holdes ordinært i første kvartal hvert år.
Ekstraordinært årsmøte avholdes når representantskapet bestemmer det, eller når kommunepartier som representerer minst 2/5 av medlemmene, krever det. Ekstraordinært årsmøte skal kunngjøres senest 8 uker før møtet finner sted. Utsendingene til det ekstraordinære årsmøtet skal være de samme (jfr. godkjente fullmakter) som ved siste ordinære årsmøte.
- Årsmøtet består av 130 utsendinger, av disse har AUF en egen kvote på 7.
Hvert kommuneparti skal ha minst en utsending. De øvrige 106 utsendingene fordeles på kommunepartiene etter innbetalt kontingent pr.31.12 foregående år.
Utsendinger til fylkespartiets årsmøte skal velges på medlemsmøter/representantskapsmøter i kommunepartiene etter innstilling fra partiavdelingene.
Styrene i kommunepartiene og AUFs fylkeslag fører de valgte utsendinger opp på fylkespartiets fullmaktsskjema. Fullmakter over valgte utsendinger og varautsendinger skal være partikontoret i hende senest en måned før årsmøtet.
Fylkessekretæren gjennomgår fullmaktene og innstiller overfor årsmøtet.
Kommunepartiene må i størst mulig grad følge innstillingene fra lagene, herunder også AUF.
AUFs utsendinger velges av representantskapsmøte eller årsmøte i AUF i Telemark og deltar på årsmøtet med fulle rettigheter.
Styret deltar på årsmøtet med tale og forslagsrett.
Utgiftene til årsmøtet betales av fylkespartiet. Utsendingenes utgifter til reise og opphold betales samlet av kommunepartiene. Reisefordeling foretas av fylkespartiet og baseres på avstanden fra det enkelte kommunesenter til stedet for avviklingen av årsmøtet.
- Årsmøtet skal kunngjøres minst tre måneder i forveien.
Forslag som ønskes behandlet må være styret i hende minst en måned før møtet.
Forslag en vil ha behandlet på årsmøte må være vedtatt innsendt av en partiavdeling, et kommuneparti, AUFs fylkeslags representantskapsmøte eller årsmøte eller kvinnenettverkets fylkeskonferanse. Fylkespartiets styre lager innstilling på alle forslag til årsmøtet. Styret har forslagsrett til årsmøtet.
Dagsorden for årsmøtet, sammen med de innkomne forslag og styrets innstilling til forslaga er offentlige senest 14 dager før årsmøtet.
Årsmøtet vedtar selv sin forretningsorden. Dagsorden for årsmøtet skal inneholde:
Åpning og konstituering
herunder
Godkjenning av fullmakter Godkjenning av forretningsorden Godkjenning av dagsorden Valg av møtets funksjonærer og komiteer
Framlegg av beretning for perioden
Framlegg av godkjente årsregnskaper i perioden
herunder
Revisors årlige revisjonsberetninger og kontrollkomiteens årlige beretninger
Behandling av innkomne forslag
Valg av
Fylkesstyre og kontrollkomite (annethvert år) Valgkomite/nominasjonskomite (annethvert år) Medlemmer/varamedlemmer av Landsstyret (annethvert år)
- Årsmøtet velger valgkomite etter innstilling fra fylkesstyret.
AUF kan foreta suppleringsvalg for sin/sine representanter en gang i perioden.
Valgkomiteen skal bestå av 9 medlemmer med personlige varamedlemmer.
Leder velges særskilt og de øvrige 8 medlemmer fordeles slik:
2 fra Grenland 1 fra Vest-Telemark 1 fra Midt-Telemark 1 fra Øst-Telemark 1 fra Vestmar 1 fra AUF 1 fra fagbevegelsen
AUFs representant velges av årsmøtet, men AUF fremmer selvforslag på sin kandidat
med personlig varamedlem.
§ 3 Fylkesstyret
Fylkespartiet ledes av et styre på 11 medlemmer.
Leder, nestleder, medlemsansvarlig, kvinnepolitisk ansvarlig og fagligpolitisk ansvarlig velges særskilt.
6 medlemmer velges slik:
2 fra Grenland 1 fra Vest-Telemark 1 fra Midt-Telemark 1 fra Øst-Telemark 1 fra Vestmar
Det velges 3 varamedlemmer. 1. varamedlem møter fast.
Partiets tilsatte sekretær forbereder saker til styrets møter og deltar i styrets møter med tale og forslagsrett, men uten stemmerett.
AUFs fylkeslag tiltrer styret med ett medlem som deltar med fulle rettigheter. Følgende har rett til å møte på alle styremøter med tale- og forslagsrett, men ikke stemmerett:
Stortingsrepresentantene Fylkestingsgruppas leder Fylkesordfører (dersom AP har ordføreren) Arbeiderpartiets fylkessekretær LO regionleder (må være medlem i Arbeiderpartiet) AUF-sekretæren.
Blant styrets medlemmer dannes et arbeidsutvalg (AU). Arbeidsutvalget skal være et saksforberedende organ for styret.
Arbeidsutvalget skal bestå av leder, nestleder og medlemsansvarlig.
Fylkessekretæren tiltrer arbeidsutvalget med tale og forslagsrett.
AUFs representant i fylkesstyret tiltrer AU med fulle rettigheter.
Det faglig/politiske arbeidet ledes av en Samarbeidskomite mellom LO og partiet. LO regionskontor oppnevner tre representanter i tillegg til LO's regionsleder. Disse må være medlemmer av partiet. Partiet velger partiets arbeidsutvalg i tillegg til partiets sekretær. Våre stortingsrepresentanter, fylkesordfører (forutsatt at vi har den posisjonen), gruppeleder og evt Arbeiderpartiets hovedutvalgsledere i fylkestinget tiltrer komiteen med tale- og forslagsrett. AUFs fylkessekretær og LOs ungdomssekretær kan møte med tale- og forslagsrett.
Fylkespartiets styre oppnevner etter forslag fra kommunepartiene en styringsgruppe for kvinnenettverket i fylket.
Fylkesstyret kan sette ned ad hoc-grupper som arbeider med konkrete saker og temaer ut fra behov og for en tidsavgrenset periode.
§ 4 Representantskapet
- Representantskapet er Telemark Arbeiderpartis høyeste myndighet mellom årsmøtene. Det skal påse at virksomheten drives i samsvar med partiets program, organisatoriske handlingsplaner, vedtekter og vedtak.
Når fylkeskommunale saker behandles møter fylkestingsgruppa med alle rettigheter.
Tiltredende styremedlemmer har de samme rettigheter som ved ordinære styremøter.
Representantskapet kan fatte supplerende vedtak til partiets program og handlingsplan.
- Representantskapet består av fylkesstyrets medlemmer og representanter valgt av kommunepartiene etter følgende fordelingsnøkkel:
Inntil 75 medlemmer 1 repr.
Inntil 150 medlemmer 2 repr. Inntil 225 medlemmer 3 repr. Inntil 300 medlemmer 4 repr. Inntil 375 medlemmer 5 repr.
Osv
Til grunn for representasjonen legges medlemstallet basert på innbetalt kontingent pr. 31/12 foregående år.
- AUFs fylkeslag er representert med 7 representanter, disse velges av representantskapsmøte eller årsmøte i AUFs fylkeslag og deltar i representantskapet med fulle rettigheter.
- Fylkespartiets styre er også styre for representantskapet og tiltrer representantskapet med fulle rettigheter.
- Representantskapet behandler også fylkespartiets regnskap og budsjett.
Under behandling av regnskapet og budsjett har ikke styret stemmerett.
- Reiseutgiftene til representantskapsmøtene dekkes av kommunepartiene. Møter i representantskapet skal normalt kunngjøres med 14 dagers varsel. Kunngjøringen skal inneholde foreløpig dagsorden og forslagsfrist.
- Representanter til Arbeiderpartiets landsmøte velges av representantskapet.
Utgifter forbundet med Landsmøtet, dekkes ved innbetaling til fylkespartiets "Landsmøtefond". Fylkesstyret plikter å innkalle de valgte landsmøtedelegater til et møte for på forhånd å gå igjennom landsmøtets dagsorden.
§ 5 Nominasjon til stortingsvalg
- Sentralstyret fastsetter tidsfrister for nominasjonsprosessen foran stortingsvalg.
- Årsmøtet/representantskapet velger nominasjonskomite etter innstilling fra fylkesstyret.
AUF kan foreta suppleringsvalg for sin/sine representanter en gang i perioden.
Nominasjonskomiteen skal bestå av 9 medlemmer med personlige varamedlemmer.
Leder velges særskilt og de øvrige 8 medlemmer fordeles slik:
2 fra Grenland 1 fra Vest-Telemark 1 fra Midt-Telemark 1 fra Øst-Telemark 1 fra Vestmar 1 fra AUF 1 fra fagbevegelsen
AUFs representant velges av årsmøtet/representantskapet, men AUF fremmer selv
forslag på sin kandidat med personlig varamedlem.
- Alle kommunepartier og AUFs fylkeslag oppfordres innen fastsatt frist å fremme forslag overfor nominasjonskomiteen på kandidater de ønsker nominert. Fylkespartiet kan gjøre vedtak om at enkeltmedlemmene og partiavdelinger kan involveres sterkere i nominasjonsprosessen. Ved slike vedtak må det også fremgå krav til frister og hvordan forslag skal fremmes.
- Nominasjonskomiteens forslag til liste sendes kommunepartiene og AUFs fylkeslag.
- Nominasjonskomiteens foreløpige listeforslag med eventuelle dissenser er offentlig. Før nominasjonen starter bestemmer fylkespartiets styre om resultatet av behandlingen i kommunepartiene skal være offentlig.
- Kommunepartiene skal innen en nærmere fastsatt tidsfrist sende sine endringsforslag til nominasjonskomiteen.
- Nominasjonsmøtet gjennomføres som et selvstendig møte, og skal ha tilsvarende sammensetning som fylkesmøtet med 130 utsendinger. Hvert kommuneparti sikres en delegat. AUF har en egen kvote på 7 delegater. De øvrige 106 utsendingene fordeles på kommunepartiene etter innbetalt kontingent pr.31.12 foregående år.
- Kommunepartiene og AUFs fylkeslag sender inn fullmakter til fylkespartiets styre innen fastsatt frist på sine utsendinger med vararepresentanter til nominasjonsmøtet.
- Utsendingene til nominasjonsmøtet velges av medlems-/representantskapsmøte etter at nominasjonskomiteens endelige listeforslag er lagt fram for kommunepartiene. AUFs fylkesledd deltar i nominasjonsmøtet med minst 7 representanter, disse velges av AUFs fylkeslag og deltar i nominasjonsmøtet med fulle rettigheter.
- Rådgivende avstemning over kandidater kan holdes etter retningslinjer fastsatt av fylkesstyret, før nominasjonskomiteen fremmer sitt første nummererte listeforslag.
- Et medlem av nominasjonskomiteen er å anse som inhabil når han/hun er foreslått nominert og ikke selv har erklært seg uaktuell som kandidat. Nominasjonskomiteen skal vurdere et komitemedlems habilitet når han/hun er eller har vært, gift eller samboer med, eller har et nært slektskap med foreslått person. I slike tilfeller hvor et medlem av en nominasjonskomité blir vurdert som inhabil skal vedkommende tre ut av komiteen og varamedlem skal tre inn som nytt fast medlem i komiteen.
§ 6 Nominasjon til fylkestingsvalg
- Fylkespartiets styre fastsetter tidsfrister for nominasjonsprosessen foran fylkestingsvalg.
- Årsmøtet/representantskapet velger nominasjonskomite etter innstilling fra fylkesstyret.
AUF kan foreta suppleringsvalg for sin/sine representanter en gang i perioden.
Nominasjonskomiteen skal bestå av 9 medlemmer med personlige varamedlemmer.
Leder velges særskilt og de øvrige 8 medlemmer fordeles slik:
2 fra Grenland 1 fra Vest Telemark 1 fra Midt Telemark 1 fra Øst Telemark 1 fra Vestmar 1 fra AUF 1 fra fagbevegelsen
AUFs representant velges av årsmøtet/representantskapet, men AUF fremmer selv
forslag på sin kandidat med personlig varamedlem.
- Alle partiavdelinger, kommunepartier og AUFs fylkeslag oppfordres innen fastsatt frist å sende forslag til nominasjonskomiteen på kandidater de ønsker nominert. Fylkespartiet kan gjøre vedtak om at enkeltmedlemmene og partiavdelinger kan involveres sterkere i nominasjonsprosessen. Ved slikt vedtak må det også fremgå krav til frister og hvordan forslag skal fremmes.
- Nominasjonskomiteens forslag til liste sendes kommunepartiene og AUFs fylkeslag. Listeforslaget skal også omfatte forslag på fylkesordfører og fylkesvaraordfører.
- Nominasjonskomiteens foreløpige listeforslag med eventuelle dissenser er offentlig. Før nominasjonen starter bestemmer fylkespartiets styre om resultatet av behandlingen i kommunepartiene skal være offentlig.
- Kommunepartiene skal innen en nærmere fastsatt tidsfrist sende sine endringsforslag til nominasjonskomiteen.
- Fylkespartiet kan foreta nominasjon av fylkesordførerkandidat og fylkesvaraordførerkandidat før resten av lista nomineres. Fylkespartiet skal i så fall ha fastsatt dette som en del av nominasjonsprosessen. Forhåndsnominasjonen skal foretas av representantskapet. Nominasjonskomiteens innstilling til disse plassene må bekjentgjøres før møte. Nominasjon av disse plassene er å anse som endelig og kan ikke tas opp igjen på nominasjonsmøtet der nominasjon av de øvrige plassene på lista skal foretas.
- Nominasjonsmøtet gjennomføres som et selvstendig møte, og skal ha tilsvarende sammensetning som fylkesmøtet med 130 utsendinger. Hvert kommuneparti sikres en delegat. AUF har en egen kvote på 7 delegater. De øvrige 106 utsendingene fordeles på kommunepartiene etter innbetalt kontingent pr.31.12 foregående år.
- Partiets fylkesvalgprogram må sluttbehandles før nominasjon finner sted. Ved forhåndsnominasjon av fylkesordførerkandidat og fylkesvaraordførerkandidat må ikke fylkesvalgprogrammet sluttbehandles før disse er nominert.
- Kommunepartiene sender inn fullmakter til fylkespartiets styre innen fastsatt frist på sine utsendinger med vararepresentanter til nominasjonsmøtet.
- Utsendingene til nominasjonsmøtet velges av medlems-/representantskapsmøte etter at nominasjonskomiteens endelige listeforslag er lagt fram for kommunepartiene. AUFs fylkesledd deltar i nominasjonsmøtet med minst 7 representanter med fulle rettigheter.
- Nominasjonsmøtet nominerer først partiets kandidater til på fylkesordfører og fylkesvaraordfører.
- Rådgivende avstemning over kandidater kan holdes etter retningslinjer fastsatt av fylkesstyret, før nominasjonskomiteen fremmer sitt første nummererte listeforslag.
- Et medlem av nominasjonskomiteen er å anse som inhabil når han/hun er foreslått nominert og ikke selv har erklært seg uaktuell som kandidat. Nominasjonskomiteen skal vurdere et komitemedlems habilitet når han/hun er eller har vært, gift eller samboer med, eller har et nært slektskap med foreslått person. I slike tilfeller hvor et medlem av en nominasjonskomité blir vurdert som inhabil skal vedkommende tre ut av komiteen og varamedlem skal tre inn som nytt fast medlem i komiteen.
§ 7 Fylkestingsgruppa
- Styret i fylkespartiet skal etter et fylkestingsvalg innkalle til et fellesmøte mellom partiet representanter i det nye fylkestinget og partistyret for å konstituere fylkestingsgruppa. Fellesmøtet utpeker partiets kandidater til fylkesutvalg, hovedutvalg og andre viktige styrer, råd og utvalg. Øvrige valg avgjøres av gruppemøtene.
- Fylkespartiets representantskap eller styret gir fullmakt til en forhandlingsdelegasjon som på vegne av fylkespartiet skal forhandle fram posisjoner i forkant av konstituering av fylkestinget. Fylkespartiets fylkesordførerkandidat skal være en del av forhandlingsdelegasjonen. Fullmakten skal gi rammer og strategi for forhandlingene.
Forhandlingsdelegasjonen skal legge frem innstilling som behandles i representantskapsmøtet eller styret i fylkespartiet.
- Medlemmer av fylkespartiets styre har rett til å delta i gruppas møter med tale-, forslags- og stemmerett. Så vidt mulig skal fylkespartiets styre være representert i samtlige av gruppas møter.
- Alle viktige saker som skal opp i fylkestinget, drøftes i gruppemøter. Det føres protokoll fra møtene, og gruppa skal legge fram årsmelding for fylkespartiet.
- Vedtak i fylkestingsgruppa, representantskapet og årsmøtet er bindende ved behandling i fylkesting, dersom det behandlede organ ikke har vedtatt noe annet. Ønsker noen å stå fritt i forhold til slike vedtak, må fylkestingsgruppa eller fylkespartiet ta avgjørelse om dette. Representanter som av ulike årsaker ikke har hatt anledning til å delta på gruppemøte, er bundet av gruppas vedtak.
- Viktige saker skal legges fram for drøfting i fylkespartiets styre eller representantskapet.
Partistyret, gruppestyret eller et flertall av gruppas medlemmer kan be om at programsaker eller saker av prinsipiell betydning blir behandlet og avgjort av representantskapet.
Gruppestyret skal i slike saker fremme innstilling til representantskapet.
- Fylkespartiets styre utpeker de som skal tiltre fylkesutvalgsgruppa med tale-, forslags- og stemmerett.
- Partiets representanter i fylkesutvalg og andre fylkeskommunale utvalg skal danne grupper. Disse gruppene skal organiseres og arbeide etter de regler som i det foregående er trukket opp for fylkestingsgruppa.
- Fylkesstyret skal i samarbeid med fylkestingsgruppa sørge for god kontakt med partiets representanter i fylkeskommunale styrer og utvalg for å fremme et godt og planmessig arbeid
Fylkespartiets arbeidsutvalg og gruppestyret foreslår for fylkesstyret hvordan de økonomiske ressurser skal benyttes.
- Fylkeskommunale saker skal behandles i fylkespartiets representantskap når styret i fylkestingsgruppa ber om det, og når partistyret eller representantskapet bestemmer det.
- Den som har personlige eller familiære interesser (økonomiske, forretningsmessige mv.) i en sak som behandles i partiets organer eller i fylkestingsgruppe, mv. er å anse som inhabile og kan således ikke ta del i behandlingen av saken.
§ 8 Landsmøtet
- Årsmøtet eller representantskapet foretar valg av utsendinger til landsmøtet etter innstilling fra fylkesstyret
- Utgiftene ved landsmøter dekkes av Landsmøtefond som innbetales av kommunepartiene. Fylkespartikontoret innkrever utgiftene etter sats fastsatt av representantskapet.
- Fylkespartiet innkaller de valgte landsmøtedelegater til møte i forkant av landsmøtet for å gå gjennom landsmøtesaker.
§ 9 Kontingent
Fylkespartiets andel av kontingenten fastsettes av landsmøtet
§ 10 Revisjon
Revisjon av fylkespartiets økonomiske virksomhet foretas av registrert revisor eller et revisjonsselskap av registrerte revisorer.
Det velges et kontrollutvalg på 3 personer som har til oppgave å kontrollere de økonomiske disposisjoner som er gjort i forhold til vedtekter og vedtak. Kontrollkomiteen avgir beretning om sitt arbeid til fylkespartiets årsmøte.
§ 11 Vedtekter
Vedtekter for Telemark Arbeiderparti vedtas av årsmøtet. De skal bygge på Arbeiderpartiets vedtekter og retningslinjer og de må ikke stå i strid med dem. For å være gyldige må vedtektene godkjennes av partiets sentralstyre.
I tilfelle oppløsning tilfaller alle Telemark Arbeiderpartis eiendeler Arbeiderpartiet.
§ 12 Rådgivende uravstemninger
- Representantskapet kan vedta å søke råd i viktige politiske og organisatoriske saker i form av rådgivende uravstemning blant partiets medlemmer.
- Representantskapet/styret har ansvaret for at det utarbeides et beslutningsgrunnlag som i tilstrekkelig grad belyser saken som skal avgjøres.
- Fylkespartiets administrasjon har ansvaret for at uravstemningen gjennomføres på en forsvarlig måte, etter nærmere retningslinjer fastsatt av representantskapet/styret.
- Vurdering av rådgivende uravstemning skal alltid gjøres i forkant av sakers behandling.
§ 13 Kvinnenettverket i Telemark
Kvinnenettverket ledes av en av de valgte styremedlemmene med ansvar for nettverket.
Fylkespartiets styre oppnevner etter forslag fra kommunepartiene en styringsgruppe på inntil 5 personer for kvinnenettverket i fylket.
Fylkespartiet har økonomisk og administrativt ansvar for arbeidet i kvinnenettverket gjennom eget budsjett og tilstrekkelige administrative ressurser.